top of page
Search

Ολυμπία Λέτσιου – Olympia Letsiou

Γεννημένη στα Γρεβενά, μεγάλωσα στη Βέροια αλλά ζω στη Θεσσαλονίκη από τα δεκαέξι σπουδάζοντας και αργότερα δουλεύοντας.

Με σημείο εκκίνησης τα μαθήματα κεραμικής που ήταν, για μένα η ‘προ-παιδεία’, η ‘προπαρασκευή’, η ευκαιρία να ‘αισθανθώ’ τον πηλό, να νιώσω την υφή του, την πλαστικότητα, την ευελιξία και τις αντοχές του, το ‘χαρακτήρα’ του, ανακαλύπτω σε αυτόν το ‘όχημα’, το ‘μέσο’ για να δώσω – δειλά στην αρχή, πιο θαρραλέα αργότερα – μορφή και φόρμα σε αντικείμενα, να εξοικειωθώ και να ασκηθώ.

Η συστηματική ενασχόλησή μου με τη γλυπτική αρχίζει το 2006 σε μια απόπειρα να βρω τρόπο να δώσω μορφή σε ερεθίσματα από τον κόσμο γύρω μας. Εικόνες, φωτογραφίες, σκηνές, εντυπώσεις, ακούσματα, μουσικές όλα συνωμοτούν να συμβάλλουν σε αυτή τη προσπάθεια, να βρουν (δι-)έξοδο μέσω του υλικού. Με τη γλυπτική προσπαθώ να εκφράσω τους φόβους, τις αγωνίες, τις εμμονές, τις προσμονές, τις χαρές, τις εμπειρίες και τα βιώματα, την επαφή με τους άλλους ανθρώπους, τις ευτυχίες και τις δυστυχίες τους.

Με τον καιρό φανερώνεται η ύπαρξη μιας αμφίδρομης επικοινωνίας με το υλικό, είναι μια ‘περιήγηση’, ένα ‘ταξίδι’ η δημιουργία. Σε φλερτάρει, σε σαγηνεύει, σε γοητεύει, σε μαγεύει, σε αφοπλίζει, σε καταλαμβάνει, σε απογειώνει, σε ταξιδεύει και σε προσγειώνει. Συνεπιβάτης, συνοδοιπόρος στην αναζήτηση (τίνος;) γίνεσαι όταν αφήνεσαι στα χέρια της.

Η δουλειά μου είναι επικεντρωμένη στις ανθρώπινες μορφές, το σώμα, το πρόσωπο, το συναίσθημα, την έκφραση, την κίνηση ή την ακινησία, τη δράση ή την απραξία, τη ζωή. Τα ‘μοντέλα’ ίσως υπαρκτά, ίσως όχι, δημιουργήματα της φαντασίας ή εικόνες και σκίτσα, δεν είναι παρά ο άξονας στη προσπάθεια να αποδοθούν νοήματα, να παραχθούν συμπεράσματα, να κατανοηθεί η ζωή, ο έρωτας, ο άνθρωπος, ο εαυτός μας.

Το να έχει ένας καλλιτέχνης τη δυνατότητα να εκφράσει, να αποτυπώσει μέσα από ένα έργο του τον ψυχικό του κόσμο και ταυτόχρονα να προσελκύει τη προσοχή, να κινητοποιεί το θεατή, να ενεργοποιεί συναισθήματα, να δίνει τροφή για σκέψη, είναι σαν να ανοίγει ένα παράθυρο, έναν δίαυλο επικοινωνίας, προσέγγισης, να μοιράζεται, να δίνει και να εισπράττει ικανοποίηση.

I started sculpting in 2006 in an attempt to communicate stimuli from the world around us. Images, photos, scenes, impressions, music everything seems to be ‘conspiring’ to contribute to this effort, trying to find a way out. Through sculpture I try to express people’s fears, anxieties, obsessions, expectations, joys, experiences and interactions with other people, their happiness and their misfortunes. In these years I have felt that sculpting can flirt, attract, lure, fascinate, seduce, defuse, take control over you- it enables you to take off, hover and soar and dream and introspect and land , come to a touch–down. There is a sort of direct communication with clay, an interaction -being guided at times and leading at others – creating feels like a journey, a tour, with its itinerary and destination being vague, fuzzy and simultaneously clear, specified

Being given the chance to express feelings, concerns, thoughts and senses, to convey ideas, different notions and new worlds by means of sculpture is like a window to revelations, new paths opening before your eyes.

You and your work become fellow travellers in search of…..

ΟΛΥΜΠΙΑ ΛΕΤΣΙΟΥ-ΜΑΝΤΑΛΕΡΗ

Γεννημένη στα Γρεβενά, μεγάλωσα στη Βέροια ενώ ζω και εργάζομαι στη Θεσσαλονίκη. Έχω παρακολουθήσει μαθήματα

  1. κεραμικής στο εργαστήρι ‘Πήλινος Κόσμος’,

  2. κεραμογλυπτικής στο καλλιτεχνικό εργαστήρι της Όλιας Δελλατόλα

  3. γλυπτικής σε άλλα εργαστήρια

Παράλληλα έχω παρακολουθήσει σεμινάρια με μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο και κύκλο μαθημάτων με τίτλο ΄Τέχνες – Γράμματα – Αρχιτεκτονική στη Νεότερη Ελλάδα (1840 – 1940) στο Μακεδονικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης.

Το Μάη του 2011 τιμήθηκα με το πρώτο βραβείο στο χώρο της γλυπτικής στον πρώτο πανελλήνιο διαγωνισμό εικαστικών τεχνών του ΣΚΕΤΒΕ (Παράλληλοι δρόμοι).

Από το Νοέμβρη του 2012 είμαι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας (ΣΚΕΤΒΕ)

Έχω συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις.

2006 ομαδική έκθεση κεραμικής στο Δήμο Καλαμαριάς

2007 ομαδική έκθεση γλυπτικής στο Αλατζά Ιμαρέτ

2007 ομαδική έκθεση γλυπτικής στο Ε΄Δημ. Διαμέρισμα Θες/νίκης

2008 ομαδική έκθεση κεραμικής και γλυπτικής στο Πνευματικό Κέντρο Νέου Ρυσίου

2012 Ιανουάριος Τιμητική ατομική έκθεση βραβευθέντων του πρώτου πανελλήνιου διαγωνισμού εικαστικών τεχνών του ΣΚΕΤΒΕ (Παράλληλοι δρόμοι) στη Casa Bianca (Θεσσαλονίκη)

2013 Νοέμβριος Ετήσια έκθεση για τα 30 χρόνια του ΣΚΕΤΒΕ στη Πινακοθήκη της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών

2014 ομαδική έκθεση ‘Άρωμα Γυναίκας’ με έργα γυναικών καλλιτεχνών από Θεσσαλονίκη- Συλλογή Δημοτικής Πινακοθήκης στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

2017 Ιανουάριος Ετήσια έκθεση 2016 του ΣΚΕΤΒΕ στη Πινακοθήκη της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών

2017 Απρίλης-Μάης ‘Χαμένες Πατρίδες’ ‘Εκθεση του ΤΕΠΕ (Τομέας Εικαστικών Παρεμβάσεων και Εφαρμογών) του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου.

2017 Σεπτέμβρης ‘Χαμένες Πατρίδες’ Έκθεση του ΤΕΠΕ (Τομέας Εικαστικών Παρεμβάσεων και Εφαρμογών) του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου στο Συνεδριακό Κέντρο ’Ιωαννης Βελλίδης’ στα πλαίσια της 82ης ΔΕΘ.

2018 Γενάρης Ατομική έκθεση στο Grand Hotel στη Θεσσαλονίκη

2018 Μάρτης Ετήσια έκθεση 2017 του ΣΚΕΤΒΕ στη Πινακοθήκη της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών

2018 Μάρτης ‘Give Back’ Έκθεση του ΤΕΠΕ (Τομέας Εικαστικών Παρεμβάσεων και Εφαρμογών) του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου.

Έργο μου υπάρχει στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης από το 2007 ενώ άλλα έργα μου βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Email: olympialetsiou@yahoo.com

sites:

«ΒΑΘΙΕΣ ΧΑΡΑΚΙΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ»

Από την Παναγιώτα Καρρά. Ιστορικός. Δεκέμβριος 2011.

Για τη Ολυμπία Λέτσιου – Μανταλέρη η γλυπτική δεν αποτελεί απλά ένα μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης. Η σκόπιμη επιλογή κυρίως ψυχρών και σκληρών υλικών όπως το μάρμαρο και η πέτρα λειτουργούν καταλυτικά, τόσο στη διαμόρφωση των τρισδιάστατων μορφών, όσο και στο σαφή συσχετισμό ( μεταξύ ) της πρώτης ύλης και της τιτλοφορίας του έργου. (φωτογραφία το γλυπτό  της Ολυμπίας Λέτσιου- Μανταλέρη «Τα χρόνια φεύγουν, θες δεν θες»).

Με την απόδοση νοσταλγικών τίτλων ( όπως ) “ Τα χρόνια φεύγουν θες δε θές”, ‘”Μικρό το τέλος μια γουλιά”, “Ο χρόνος δέντρο στη φωτιά”, η καλλιτέχνης κατορθώνει να παραμερίσει την προσωπική-κοινή απόδοσή της σχηματοποίησης των μορφών και με ερευνητική διάθεση, αναζητά την καθολικότητα που προσδίδουν οι βαθιές χαρακιές του χρόνου στην ανθρώπινη φύση.

Αντιήρωες παραγκωνισμένοι από την αδιαφορία της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας αναγάγονται σε πρωταγωνιστικές φιγούρες, στοχεύουν στη “Διάρρηξη” του εσωτερικού μας κόσμου και με βουβή σχεδόν προκλητική καρτερικότητα ζητούν να αποκρυπτογραφήσουμε όσα τα σφραγισμένα τους χείλη αρνούνται να παραδεχθούν.


embarrassment 16x21x28 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα

embarrassment 16x21x28 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα

αμηχανία

αναμονή, συγκίνηση, δίλημμα, αμφιβολία, δισταγμός, απροθυμία, αναποφασιστικότητα Θα έπρεπε να προχωρήσουμε, να τολμήσουμε, να ελιχθούμε, να ενδώσουμε, να συμμετέχουμε ή πρέπει να αποστασιοποιηθούμε, να υποχωρήσουμε, να ανακαλέσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε, να επαναξιολογήσουμε; τι πρόκειται να γίνει;

embarrassment

waiting, contemplation, dilemma, doubt, hesitation, reluctance, indecision Should we proceed, dare, give in , participate or should we distance ourselves, retreat, abort and redefine, re-evaluate? what is it going to be ?


feasible way out 166x116x89 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα ξύλο

feasible way out 166x116x89 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα, ξύλο

feasible way out

Being in dire straits, on the brink of making a decision, wondering what comes next, wavering, hesitating, balancing between two options, questioning the righteousness of the situation. It could be an invisible dead end or a visible way out. And then the decision is reached; it’s feasible, the goal can be accomplished, you move on ….. ‘As you set out for Ithaka/ hope the voyage is a long one,/ full of adventure, full of discovery…’ (C.P. Cavafy)

εφικτή διέξοδος

Όντας σε δίλλημα, στο χείλος λήψης αποφάσεων, αναρωτιέται τι θα ακολουθήσει, αμφιταλα-ντευόμενος, διστάζοντας, εξισορροπώντας ανάμεσα σε δύο επιλογές, αμφισβητώντας τη δικαιοσύνη της κατάστασης. Θα μπορούσε να είναι ένα αόρατο αδιέξοδο ή μια ορατή διέξοδος. Και τότε η απόφαση λαμβάνεται- είναι εφικτό, ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί, να προχωρήσει ….. ‘Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη / να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις … »(Κ.Π. Καβάφης)


future 33x30x33 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα

future 33x30x33 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα

future

the future is there… approaching… do we have… is there enough time to contemplate, ponder, introspect, appraise, evaluate ?

το μέλλον είναι εκεί … προσεγγίζοντας … υπάρχει αρκετός χρόνος για κάποιον για να συλλογιστεί, να σκεφτεί, να παρατηρήσει, να εκτιμήσει, να αξιολογήσει;


harmonious alliance i 41x47x16 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα

harmonious alliance I 41x47x16 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα


harmonious alliance ii 37x52x17 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα

harmonious alliance II 37x52x17 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα

harmonious alliance II / αρμονική συμμαχία II

harmonious alliance I / αρμονική συμμαχία Ι

harmonious alliance is an effort to incorporate , to encompass different ideas , notions in order to form a consistent whole. It is about peaceful coexistence, where ambiguity can live together with clarity, inaccuracy can be side by side with lucidity, in a dissent-free environment. It is about mutual understanding and tolerance, open-mindedness, acceptance, compliance. It is about being on the same wavelength, having sympathy, building rapport with others.

η αρμονική συμμαχία είναι μια προσπάθεια να ενσωματωθούν, να συμπεριληφθούν διαφορετικές ιδέες, έννοιες για να διαμορφωθεί ένα συνεκτικό σύνολο. Πρόκειται για την ειρηνική συνύπαρξη, όπου η ασάφεια μπορεί να ζήσει μαζί με τη σαφήνεια, η ανακρίβεια μπορεί να είναι δίπλα-δίπλα με διαύγεια, σε ένα περιβάλλον χωρίς διαφωνία. Πρόκειται για αμοιβαία κατανόηση και ανοχή, ανοιχτό πνεύμα, αποδοχή, συμμόρφωση. Πρόκειται για την ύπαρξη του ίδιου μήκους κύματος, της συμπόνιας, της οικοδόμησης σχέσης με άλλους.


rupture 38x45x11 πηλός stoneware ακρυλικό χρώμα γύψος ξύ

rupture 38x45x11 πηλός stoneware, ακρυλικό χρώμα, γύψος, ξύλο

ρήξη

Η ‘ρήξη’ χρησιμεύει ως σχόλιο για τον δυϊσμό, ως σχόλιο για τον δυϊσμό, την πολικότητα της ζωής, την ύπαρξη δύο αντίθετων αρχών σε όλα, σε όλες τις πτυχές της ζωής, θετική / αρνητική, αισιοδοξία / απαισιοδοξία, ελπίδα / ηττοπάθεια, καλό / κακό, συνένωση / αποξένωση, ενότητα / ανταγωνισμός, αρσενικό / θηλυκό, συμφωνία / ρήξη

rupture

‘Rupture’ serves as a comment on the dualism, the polarity of life, the existence of two opposite principles in everything, in all aspects of life, positive/negative , optimism/pessimism, hopefulness/defeatism, good/evil, connectedness/separation, bonding/alienation, unity/antagonism, male/female, agreement/rupture.

bottom of page