Χονδρός & Κατσιάνη / Chondros & Katsiani
Οι καλλιτέχνες απουσιάζουν
Ο Θανάσης Χονδρός (1953) και η Αλεξάνδρα Κατσιάνη (1954) αποσυρθήκαμε στις 31 Μαρτίου 2004 από το χώρο της εικαστικής δημιουργίας ύστερα από δραστηριότητα 25 ετών. Αυτό που κατάφερε όμως η μοντέρνα τέχνη, μέσα από τα ποικίλα ρεύματα, τις αλληλοσυγκρουόμενες τάσεις, τη χρήση διαφόρων υλικών και τεχνικών, ήταν να ασκήσει το βλέμμα, ώστε να διακρίνει καλλιτεχνικές ποιότητες οπουδήποτε, ακόμη και στην απουσία.
Όταν ο Στάλιν εξόντωνε τους πρώην συντρόφους του, τους εξαφάνιζε και από τις κοινές τους φωτογραφίες. Αυτές οι φωτογραφίες, πέρα από πολιτικό τεκμήριο, αποτελούν και αισθητικό γεγονός, διότι η απουσία παράγει χώρο. Όμως ας αφήσουμε τον θάνατο. Μας ενδιαφέρει η εκούσια απουσία επειδή εμφορείται από νοήματα, επειδή αποτελεί κάποιου είδους εχέγγυο ελευθερίας, επειδή δημιουργεί μια δομή απέναντι στη, συχνά τόσο φλύαρη, παρουσία.
Ακόμη, εκτός από χώρο, η απουσία παράγει χρόνο, ένα σχίσμα ανάμεσα στο «τότε που» και το «τώρα πια». Τώρα πια ο ρόλος σου έχει αλλάξει, τώρα πια λειτουργείς αλλιώς, θυμάσαι τότε που σε είχα αλλού κατατάξει, αναπολώ τότε που μπορούσα να σε ταξινομώ.
Η απουσία δεν αναφέρεται μόνο σ’ αυτόν που λείπει αλλά και σ’ εκείνον που μένει. Κάποιες φορές μάλιστα αναφέρεται πολύ περισσότερο σ’ αυτόν που μένει, διότι αυτό που προκαλεί είναι η αλλαγή ισορροπίας.
1982, στιγμιότυπο από την εικαστική δράση «Στο Κύκλο μας» στην Αθήνα.
2002, λεπτομέρεια από την έκθεση «Αιμομιξία» στη Θεσσαλονίκη.
2015, μαγειρική στο σπίτι μας, Θεσσαλονίκη
2017, ορεινός δρόμος στο Ζαγόρι με την ομάδα «Ανώνυμοι Ορθολογιστές»
Comments